March 2015


Priyaのクラスにて今月扱っている内容です。

2015 March

Jivamukti Yoga Focus of the Month

Untying the Knots That Bind US

私達を縛る結び目を解く

Supta guruprasadena     yada jagarti kundali

Tada sarvani padmani     bhidyante ghranthayo’pi ca

活動を休止しているクンダリーニがグルの優美によって目覚めたとき、

すべてのパドマたち(蓮の花チャクラ)とグランティ(結び目)は解れる。

ハタヨガプラディピカ3章2節

◆Granthi=もつれた結び目 / 疑い / サリー等の衣類につける財布の部分

【完全な自由に対する心理的、精神的障害】

①Granthiはプラーナがスシュムナナディへ自由に上昇する事を妨げる。

⇒avidya(現実に対する間違った認識)asmita(自己に対する間違った認識)

を引き起こし魂を縛る。

⇒私たちの物事の判断をraga/dvesha(好き嫌い)にとどめ、

abhinivesha(死への恐怖)へといざなう。

⇒これらは jnana(知識)とkarma(行い)によってとりはらう事が出来る。

(プラーナがスシュムナに上昇し、Kundaliniを上昇させる事が出来る。)

②具体的にどうしたら良いのか?

⇒Bandhas(ハタヨガ 身体的アプローチ)でGranthiの結び目を解く事が出来る。

→プラーナをスシュムナナディに集中させる事が出来る。

【3つのBandhas】

●Brahma Granthi

位置:Muladhara ChakuraとSvadhisthana Chakuraの間

性質:恐怖感(死、衣食住など私たちの基盤となるもの、

ハンドスタンドや難しいアサナへの恐怖)

グラウンディングの欠如

忙しさに追われた状態

Mula Bandha:Prana VayuとApana Vayuが最初に統合する場所。

私達の行い全てを神聖な行動へと変化させてくれる。

バイタリティ、思考、呼吸、言葉が繋がり、真実の追求へと繋がる。

常に意識する事が出来る。

●Vishunu Granthi

位置:Manipura ChakraとAnahata Chakraの間

性質:個人のエゴ、権力の追求

→スピリチュアルな成長を遅らせ、

名声や財力を失う事への不安、見栄は精神的な成長を妨げる

⇒愛の為に(権力への)愛着を捨てよ。

Uddhiyana Bandha:

Prana Vayu,Apana Vayu,Samana Vayuが統合する2番目のポイント。

ムラバンダと一緒に行う事でヴィシュヌグランティを突き破る。

個人は個性を越える。

腹部全体が内側と上に引き上げられ、蓄積を放棄し(エゴを捨て去り)

アナハタチャクラを集中させる(愛情を開く)事へと繋がる。

●Rudra Granthi

位置:Anahata ChakraとAjna Chakraの間

性質:Otherness(自分と、自分以外のものが分離をしているという考え方)

Jalandhara Banda:

Othernessの状態から、Oneness(すべてがひとつである事を完全に理解した状態)

へと導いてくれる。自分と他が別のものであるという妄想から完全に自由になった時

私達の行動は自然に愛から由来するものとなる。

Jalandhara Bandaの=「Pranaの完全な統合」

プラーナ、アパーナ、サマーナ、ウダナヴァーユがスシュムナでRudra Granthiを

緩め、すべてを一つにする。

Granhiは私達の練習を妨げる心理的障害です。

ヨガの練習とは、Granthiによって私達がどこで立ち止まっているかを明らかにし、

その結び目をゆるめていく事です。

バンダ以外にも、

・アサナ・瞑想・プラナヤマ・道徳的行動

・ピュアな食事・ヤマニヤマ・マントラ

によって結び目をほどいて行く事が出来ます。

2015 March

Jivamukti Yoga Focus of the Month

Untying the Knots That Bind US

Supta guruprasadena     yada jagarti kundali
Tada sarvani padmani     bhidyante ghranthayo’pi ca

When the dormant Kundalini is aroused by the grace of the guru, then alone all the padmas
(lotuses – chakras) and the granthi (knots) are opened

Hatha Yoga Pradipika III.2

The Sanskrit word granthi means “knot” or “doubt” and also means “an especially difficult knot to untie.” People in India wearing a sari or dhoti cloth will form a small pouch to hold money, and close it by knotting the fabric – this tightly knotted purse is called a granthiGranthi in spiritual practice are psychological or psychic barriers to total freedom. Granthi prevent prana from moving freely up sushumna nadiGranthibind the soul; they lock us to our misperception of reality (avidya) and self (asmita). They hold us to our preferences (raga and dvesha) and root us in fear of death (abhinivesha). Knowledge (jnana) is a key component to transcend fear, and together with action (karma) they give wings to our spiritual desires – the rise of Kundalini.

The hathayoga methods for untying these knots are the bandhas, or energy locks. By focusing the pranas in Sushumna Nadi the bandhas increase the potency of the risingKundalini allowing us to transcend normal restrictions of thinking and acting.

Brahma Granthi is located at the base of the spine between Muladhara Chakra andSvadhisthana Chakra where primitive brain functioning like the “fight or flight reflexes” guarantee survival. Fear of death, anxiety about food, shelter or clothing, or general lack of grounding, all manifest as Brahma Granthi. When you experience fear in an asana like handstand or split, and the fear itself prevents success, this is BrahmaGranthi. Lack of spare time can be part of this knot. When your bills and rent payment keep you at work and away from yoga, that is Brahma Granthi.

Mula (Root) Bandha is the first consolidation of Prana and Apana, piercing Brahma Granthi. Vitality, thought, breath, and speech are joined in pursuit of truth. This root lock can be applied all the time transforming every thing we do into a holy act.

Vishnu Granthi knots energy between Manipura Chakra and Anahata Chakra. ThisGranthi is a knot of individual ego and power. Our clinging to ego, self-cherishing and the quest for personal power can slow spiritual success. Fear of being ignored or of loosing prestige may plague our spiritual growth. This is a knot of power and manipulation, but it is also the knot of accumulation. Accumulation of power, possessions, and fame, all tie us to this level of consciousness. In order to transcend this level of consciousness we must “give up the love of power, for the power of love!” The degree of vulnerability that we show in life – the ability to put our façade aside and challenge our own status quo, unties Vishnu Granthi.

Uddiyana (Flying up) Bandha is the second consolidation of PranaApana, andSamana vayus.

Applied together with Mula Bandha, this lock pierces Vishnu Granthi. The individual is able to transcend individuality. The whole abdomen is drawn in and up – symbolizing the renunciation of accumulation and concentration of energy upward towardAnahata Chakra.

Rudra granthi is knotted between the Anahata and Ajña chakras. The attractiveness of heart centered action and the experience of serving others can distract the yogi who desires to “Be Love” – not just experience it. Serving others is a completely satisfactory way to spend your life, but this service could become your cross to bear, where you hold resentment against others, and view them as lesser beings. We must strive to transcend otherness and experience the “oneness of being” in the highest levels of consciousness, and then complete the circle by bringing that consciousness into our compassionate actions. When we are free from the illusion of otherness our actions emerge spontaneously from Love. Jalandhara Bandha enables this leap of consciousness.

The consummate consolidation of prana is Jalandhara Bandha (Cloud Catching Lock or Net Lock – for the network of nadis in the neck) when PranaApanaSamana andUdana vayu in Sushumna Nadi loosen Rudra Granthi, and the veil of separation is lifted.

March 2015 – David Life

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